Paginabegin

Wijziging bij bestellingen met artsenverklaring – per 1 juli

zondag 6 juli 2025
Lees meer over wat dit voor u betekent


Per 1 juli vereenvoudigen en versnellen wij het proces voor het bestellen van niet in Nederland geregistreerde producten (levering op artsenverklaring). In deze e-mail informeren wij u over de gewijzigde werkwijze.

Nieuw proces & nieuw portaal
Bij bestellingen op artsenverklaring, stuurde u tot nu toe de benodigde informatie per e-mail naar ons toe. Vanaf 1 juli ontvangt u, nadat u een bestelling heeft geplaatst, een e-mail met daarin een link om aanvullende informatie aan te leveren. Via deze link komt u op een pagina waar u:
  • De status van uw lopende bestellingen op artsenverklaring kunt inzien,
  • Automatisch wordt aangemeld met het e-mailadres waarop u de e-mail heeft ontvangen, en
  • Bij de eerste keer inloggen wordt gevraagd een persoonlijk wachtwoord aan te maken.
Door op de betreffende bestelling te klikken, opent een scherm waar u de benodigde informatie kunt invullen. Indien nodig verschijnt er een knop om een (nieuwe) artsenverklaring te uploaden. Na het invullen van de gegevens wordt de bestelling automatisch verder verwerkt. Als beoordeling nodig is, wordt een medewerker hierover geïnformeerd.

Door deze werkwijze gaat er minder tijd verloren en verwachten wij minder vertraging in de uitlevering van uw bestelling.

Uitleg levering op artsenverklaring
Fagron mag bij levering op artsenverklaring pas overgaan tot uitlevering van het geneesmiddel nadat deze verklaring is ontvangen. Dit is wettelijk verplicht volgens de Geneesmiddelenwet. De artsenverklaring bevestigt dat:
  • De arts verantwoordelijk is voor het voorschrijven van een niet-geregistreerd geneesmiddel.
  • Het geneesmiddel noodzakelijk is voor de behandeling van een specifieke patiënt.
  • De patiënt is geïnformeerd over de risico’s.
Zonder deze verklaring mag Fagron het middel niet uitleveren, omdat dit in strijd is met de wetgeving omtrent geneesmiddelen zonder handelsvergunning. Indien het gaat om een bestelling voor een patiënt waarvoor al een artsenverklaring is aangeleverd, volstaat het doorgeven van het patiëntennummer. Fagron controleert dan de geldigheid van de eerder ontvangen verklaring.

Let op: op de artsenverklaring mogen geen patiëntgegevens staan die door derden te herleiden zijn.

Vragen of aanvullende informatie?
Heeft u vragen of aanvullende informatie nodig? Neem dan contact op met onze klantenservice via verkoop@fagron.nl of via 088 33 111 33.